Cyklovýlet: Podél Úslavy k zámku Kozel a zřícenině hradu Lopata

Prodloužený víkend se blíží, počasí nám stále přeje a tak můžete ve volném čase vyzkoušet naší další osvědčenou cyklotrasu, která vás z centra města Plzně zavede podél řeky Úslavy na jižní Plzeňsko.

Náročnost: střední, jedno (při prodloužené verzi dvě) stoupání

Délka: cca 50 km (s návštěvami a občerstveními celodenní výlet).  V době koronavirové krize jsou restaurace otevřené pouze přes okénko, některé jsou zavřené úplně.

Zde najdete přehlednou mapu s vyznačenou cyklotrasou

Z centra města se vydejte kolem Plzeňského Prazdroje k obchodnímu domu Baumax – za ním vpravo po silniční cyklostezce. Doporučujeme vzít to po druhé straně řeky Úslavy (po směru toku vody po pravém břehu) pod korunami letitých stromů tvořících zajímavou dvojitou alej.

Na Rolnickém náměstí si můžete dát krátkou zastávku v Muzeu Lobzy (muzeum starých automobilů, nutno domluvit předem). Minete čtvrť Božkov (zde se ve firmě Stock vyrábí známý Tuzemák a Fernet Stock), volnočasový přírodní areál Božkovský ostrov a následně dojedete loukami podél Úslavy do Koterova, vesnické památkové rezervace se selskými dvory.

Stále pokračujte nivou řeky Úslavy a loukami po cyklotrase č. 31 až do Starého Plzence.  Zde můžete nechat kola v cyklostojanu na Malostranském náměstí a vyšlápnout si 150 metrů k nejstarší stavbě jihozápadních Čech, rotundě sv. Petra a Pavla s nádherným výhledem do okolí včetně hradu Radyně.

Pokud máte žízeň, můžete ji zahnat v  první restauraci na náměstí ve Starém Plzenci. V tomto městečku, původně staré Plzni, sídlí největší výrobce šumivých vín v České republice Bohemia Sekt. Po předchozí domluvě se můžete vydat na komentovanou prohlídku provozu.

Pokračujte dále po trase č. 2124 do Sedlce. Od rozcestí v Sedlci vás bude čekat výstup, nicméně velká část ve stínu lesa. Pokračujte stále asfaltkou lesem (trasa č. 2154) na rozcestí Svidná, od kterého si vychutnáte sjezd k zámku Kozel.

Kola můžete nechat v cyklostojanu na parkovišti, a pohodlně si projít nádherné zámecké zahrady toho loveckého zámečku. Odpočinout si můžete na lavičce či v zámecké kavárně. Můžete absolvovat i prohlídku interiérů zámku.

Pokračujte lesem po trase č. 2154, minete Neslívský rybník a dostanete se k rozcestí Hádek. Zde doporučujeme zastávku na drink či lehký oběd v hájovně přímo uprostřed lesa (otevřeno o víkendech). Odsud pokračujte po trase č. 2040 do Kornatic, poloviny našeho výletu.

Příjemným sjezdem po silnici dojedete k přírodní rezervaci Lopata se stejnojmennou zříceninou hradu.  Při nadbytku energie se můžete na zříceninu dojít podívat. Je to asi 300 m od rozcestníku, ovšem po svých. Přes kořeny a do kopce to jde s koly špatně.  K  dalšímu bodu naší cesty, Lopatskému rybníku s panoramatem zámku Kozel, se dostanete z většiny po modré.

Zde si můžete dát občerstvení v zámecké kavárně, posedět na lavičce či dát si výborný čaj s bábovkou u parkoviště v Bezejmenné čajovně. Dál po modré značce dojedete působivou starou dubovou alejí do Štáhlav. Obcí podél kolejí dojedete na trasu č. 31 a částečně frekventovanou silnici (cca 2 km) vedoucí do Starého Plzence. Odsud stejnou trasou podél Úslavy do města.

Cesta zpět varianta II. s druhým výšlapem

Ve Šťáhlavech si vyšlápnete táhlý kopec na úpatí Radyně a pokračujete kousek po silnici do Losiné. Borci si mohou dát i kopec na Radyni, odkud je z hradu, založeného Karlem IV., vidět nejen na okolní krajinu, ale také za dobré viditelnosti Šumava a Český les. Odměnou za výšlap nechť je výborný oběd v nedávno otevřené restauraci Pod Radyní v osobitém lesním stylu.

Z Losiné se dostanete z kopce dolů po trase č. 2126 do Černic, vesnické památkové rezervaci, kde je možnost vydatného pozdního oběda či brzké večeře hned v několika restauracích, včetně minipivovaru s pivními lázněmi Purkmistr. Zpět do centra města se dostanete za ¾ hodiny vilovou čtvrtí Bručná podél řeky Úhlavy (žlutá značka a trasa č. 31).